Ulrika Fridolf

Ulrika är 28 år och har varit på Advicon i ett år som konsult. Hon har en kandidatexamen i systemvetenskap. Hon är just nu i en roll där hon får kombinera kravhantering och test. 

Berätta lite om vad du har jobbat med tidigare.
– Primärt har jag jobbat med kravhantering, behovsanalys och förändringsledning. Egentligen alla delar som är involverade när du implementerar ett nytt system, från första tanken om att det kanske finns något som underlättar processen till att ha systemet på plats. Med den erfarenheten så var det i rollen som kravare (kravhanterare) jag kom in på Advicon. Sen har det blivit lite blandat, krav hör ju ihop med test. Om jag ställer ett krav på vad systemet måste kunna leverera, så underlättar den kunskapen när systemet ska testas det ett senare skede. Då kan jag kvalitetssäkra och se om programvaran motsvarar det som behövs. 

Hur är det att göra både och? 
– Det underlättar tycker jag. Om man försöker se hela kedjan från början så har du med dig hur du ska formulera dina krav för att de ska vara testbara. Det är roligt.

Hur kom du i kontakt med Advicon?
– Det var en anställd konsult som jag var lite bekant med sedan tidigare som fick nys om att jag var öppen för nya möjligheter och tipsade mig om Advicon. Jag kände till Advicon utifrån denna bekant, men inte mer än så.

Vad har du för utbildning och erfarenheter?
– Redan i gymnasiet började jag hålla på med webbprogrammering men jag ville bredda mig lite så jag valde att läsa till systemvetare och tog en kandidat i det. Därefter så gick jag ett traineeprogram och jobbade för Helsingborgs stad med ett e-hälsoprojekt för äldreomsorgen. Då kom jag in på e-hälsobiten och fortsatte med det och hamnade senare på Region Skåne. Jag har trivts jättebra med det men ville utvecklas i en snabbare takt. Jag behöver utvecklas, pusha mig själv, ta mig an saker som känns lite läskiga för att ha roligt på jobbet. 

Hur hjälper Advicon dig i din personliga utveckling?
– Dels att de är väldigt lyhörda. De tar reda på vad jag behöver för att lyckas i mitt uppdrag. De är också tydliga och hjälper mig som är lite yngre vilken riktning jag behöver gå i för att kunna göra karriärsresan jag vill. 

Vad är det för skillnad på att jobba som konsult respektive som du jobbade tidigare?
– En fördel och skillnad skulle jag säga är att jag träffar så otroligt mycket mer folk! Det ger ett stort nätverk. En annan fördel är att jobba uppdragsbaserat, vilket innebär att jag får möjlighet att testa på flera projekt och arbetsplatser utan att behöva byta arbetsgivare. Det känns lyxigt!

Skulle du själv rekommendera Advicon som arbetsplats?
– Ja absolut, det gör jag gärna. 

Hur många Adviconmedarbetare träffar du dagligen?
– Sju kollegor, de som är i samma projekt som jag.

De andra medarbetarna, hur ofta träffar du dem?
– Rätt ofta sedan vi flyttade vårt kontor till nya lokaler. Det är frukost varje fredag, afterwork minst en gång i månaden och sen har vi också regelbundna konferens där vi får ny information från företaget och har lite sociala aktiviteter, vi har till exempel haft en del dryckesprovningar tillsammans med en sommelier.  

Hur ser en vanlig dag ut?
– Det är lite olika beroende på vilken fas projektet befinner sig i. Det projektet som jag jobbar med nu är indelat i mindre delprojekt, där ett systeminförande är i lite olika faser. Vi inför ett nytt system på flera labbverksamheter runtom i Skåne. Jag jobbar i tre av de här delprojekten som alla befinner sig i olika långt fram i införandet. Just nu är jag mycket i ett delprojekt som snart ska avslutas och genomför tester tillsammans med användarna. På de andra två delprojekten har det varit mycket kravhantering på senaste tiden. Mötestid och datortid kan variera en hel del. Jag träffar mycket människor, det är viktigt att vara nära verksamheten för att få en inblick i var det inte får gå fel, vad som är kritiskt och vad måste vi tänka på.

Vad ser du mest fram emot inom ditt jobb?
– Just nu ska det bli himla spännande att få se systemet i drift. Att faktiskt verifiera i verkligheten, att processerna blev som man tänkte för ett halvår sen när vi satt och planerade. 

– Men i det långa loppet så ser jag fram emot att få prova och lära mig nya saker. Charmen med att jobba med IT är att du kan jobba med precis vad som helst, man behöver inte välja en specifik bransch för IT finns överallt.  

Hur får du nya uppdrag? Söker du själv?
– Ja man kan söka själv, men man får såklart också hjälp av sitt företag att hitta uppdrag. 

Vad är viktigast för att trivas på jobbet?
– Att ha roligt framförallt, i mitt uppdrag och tillsammans med kollegorna. I projekt av den typ som jag jobbar i nu skapas teamet med människor som kommer från alla möjliga ställen så det blir mycket utbyte av olika erfarenheter. Det är viktigt att hitta en bra teamdynamik som driver projektet framåt. 

Vilka egenskaper är viktiga hos dina kollegor?
– Efter ett år som konsult skulle jag säga flexibel och lyhörd. Man måste vara lyhörd för sin kund och sitt team. 

Vad gör dig till en bra kravhanterare?
– Jag är lyhörd och har lätt för att lära känna nya människor. Jag behöver ju ta reda på vad som är det faktiska behovet, då måste personer tillåta mig att gå in och undersöka processer, rutiner och nuvarande system. Så jag tycker att det gör mig till en bra kravhanterare att jag är duktig på att bygga personliga relationer. Man behöver ha både det humanistiska och det tekniska i bakhuvudet. 

Berätta vad du gör när du inte jobbar.
– På fritiden blir det mycket matlagning. Efter att ha jobbat framför datorn eller hållit i möten en hel dag finns det inget mer avslappnande än att ställa sig och göra en bra pasta, gärna med en ljudbok i öronen. 

– Jag läser många böcker och borde säkert också träna mer. Jag gillar att vara ute och springa, i alla fall från maj till september!