Nyfikenhet skapar trygga team

av Jennie Rundberg 2020-08-28


 

Hur levererar man det som kunden verkligen vill ha? Jag tänker att det bästa sättet är att vara nyfiken och frågvis för att förstå nyttan. Inte bara i början av projektet utan löpande under resan.

Ifrågasättanden som typ ”varför gör vi det här” och som kommer en bit in i projektet kan upplevas bromsande och som projektledare riskerar jag faktiskt att låta lite korkad. Men det kan jag leva med när det för mitt projekt framåt.

Utmaningen är ofta att kunden inte är helt säker på vad den vill ha, olika kundrepresentanter kan ha olika bild av vad som behövs. Ibland byts kundrepresentanter ut, och då kan det vara bra att ha viljan/behovet väl dokumenterat. För förankringens skull är det också viktigt att löpande återkomma till ”varför” så att vi vet att vi når önskad effekt.

Min erfarenhet är att man ofta vinner både kvalitet och tid på att vara den där bromsklossen som ifrågasätter, men det måste finnas en gräns i hur djupt man ska dyka. Jag som tillfällig resurs ska ju inte bli expert på kundens område, utan nöja mig där vi har säkerställt att kunden har bottnat i sina motiv. 

Jag upplever att en projektledare som vågar lyfta fram sin nyfikenhet, även om det blottar hens okunskap, får ett öppet och tryggt team. 

Jag tänker att vi kan spara mycket tid och pengar genom att reda ut oklarheter direkt när de uppstår så vi får en gemensam målbild. Jag brukar utgå från att om jag undrar något, så finns det säkert någon annan som undrar något liknande. Genom att ifrågasätta kan vi få igång en positiv spiral av frågor och svar. Våra bästa ”varför” är de som mjukt triggar igång en diskussion som i sin tur leder gruppen till ett tydligt och gemensamt ”därför”.

Ofta finns det inte ett enkelt svar på det vi undrar. Men då kan det på sitt sätt vara enande och stärkande i sig. Aha! Vi undrar alla samma sak, vi har inte svar idag men vi kan gemensamt arbeta för att det ska klarna. Vackert.

Jag är också förtjust i ”user stories”, tycker de är geniala i sin enkelhet just för att de i en enda enkel mening ger oss så mycket tydlighet. De går att bygga vidare på, fördjupa och detaljera och användas i många olika sammanhang.

Som <typ av användare/roll> behöver/vill jag <mål> så att jag <anledning>

Exempel: Som projektledare vill jag ha pizza till lunch så att jag får energi till eftermiddagen

Att använda ”5 varför” frågor vid utredning av rotorsak till problem är också mycket användbart, man kommer snabbt framåt. För mer inspiration rekommenderar jag denna video: https://www.youtube.com/watch?v=SrlYkx41wEE

Som ett extra plus blir mitt uppdrag också roligare när jag känner trygghet i att jag bidrar till något kunden verkligen vill ha och behöver. 


 

Denna artikeln är skriven av Jennie Rundberg. Jennie har varit på Advicon sedan september 2019. Hon arbetar som projektledare hos en av Advicons kunder tillsammans med ett flertal andra kollegor från Advicon. Jennie är systemvetare med en magisterexamen i Informatik. Mer om Jennie…